ילדים לומדים לתכנת

 

כבר בשנות ה – 60 הייתה לכמה מדעני מחשב תחושה שילדים יכולים ללמוד לתכנת בגיל צעיר.
כולנו יודעים שילדים מתקשרים בקלות עם טלפונים סלולריים ומשחקים בהתלהבות במשחקי מחשב, אבל האם הם מסוגלים ללכת שלב אחד הלאה, וממש לתכנת ?
אנשים רבים חושבים שללמוד לתכנת פירושו ללמוד לחשוב, ושכל אדם צריך ללמוד לתכנת בגיל צעיר, כפי שלומדים מתמטיקה, שחייה, נגינה, ציור וכו'.
ברור כי לא כל אחד יהיה נגן מקצועי, שחיין אולימפי או רמבראנט של ימינו, אבל הכישורים הללו מוצאים ביטוי בדרכים רבות בחיי היומיום.

 

ילדים מתכנתים – ישראל 1975

יש היסטוריה (בארץ!) לתכנות של ילדים.
כותב שורות אלה היה ילד בן 10, שנסע (לבד) נסיעה של שעה בקו 25 מבת-ים לרמת אביב.
את ד"ר אריקה לנדאו לא היכרתי (פגשתי אותה בסוף השנה – פגישה יחידה מאד מיוחדת), ואין לי מושג כיצד הגיעה הידיעה על "נוער שוחר מדע" לבת-ים.
בכיתה בבית הספר "אילנות" שברמת אביב, התכנסו ילדים מקרוב ומרחוק, ומרצה (לא מורה, מרצה!) ששכחתי את שמו לימד את יסודות שפת התכנות Fortran.
ניסינו להבין את ההסברים, ומספר שיעורים לאחר מכן נפגשנו באוניברסיטת תל-אביב, והגענו למרכז המחשוב שהיה בבנין כימיה, קרוב מאד לבית התפוצות. עמדנו בתור למצוא מנקבת כרטיסים פנוייה, והקלדנו את התוכניות שלנו (בערך 10 שורות , שורה אחת בכל כרטיס).

card

 

 

 

 

אחר-כך מסרנו את הכרטיסים שלנו (עטופים בגומייה) לסטודנט שהזין אותם לקורא הכרטיסים.
קיבלנו אותם בחזרה, ורצנו החוצה לרוץ בדשא..
התוצאות היו מוכנות רק לאחר 20 דקות בכוורת תאי העץ – מודפסות.
החוייה שלי הייתה בינונית, כנראה שאדם אחר (קצת יותר גישה לילדים אולי) היה מנגיש לי אחרת את הנושא. היו לי חוויות טובות יותר בתכנות שנה או שנתיים מאוחר יותר – דווקא בבית.
הנה, מתקופה קרובה (קצת יותר מוקדמת משלי) שני ילדים לומדים לתכנת בבית ספר אמריקני, שועד ההורים הצליח להתקין בו מסוף שחובר לאוניברסיטה שכנה.
מזהים את הילד הג'ינג'י  ?

billandpaul billandpaul2

שפת לוגו

שפת לוגו הומצאה ע"י מספר מדענים שעבדו בחברה המדהימה באמת BBN (החברה שבאמת המציאה את האינטרנט). הרעיון בשפה הוא לכוון "צב" מצייר, המשאיר (או לא משאיר) קו כאשר הוא נע.
הילד המתכנת מסוגל להורות לצב לנוע קדימה (מספר צעדים מסויים), ולפנות (בזוית מסויימת).
כאשר מוסיפים את היכולת לחזור על פעולות (בתכנות קוראים לזה "לולאה"), אפשר לצייר ציורים מורכבים ביותר.
מורים למתמטיקה בעשורים הקודמים יכלו לתרגל את הרעיון עם תלמידיהם באמצעות תרגול פיסי (ילד אחד "משחק" את תפקיד הצב) ואחר כך להתנסות בתכנות עצמו מול המחשב.
משלבים מוקדמים מאד נבנו "רובוטי – צב" שיכלו לצייר על דף את הציור.

scratch  ו – appinventor

אלו הם כלי תכנות המאפשרים כתיבה של תוכנה באמצעות "בלוקים" צבעוניים, שאותם ניתן לגרור ולחבר על המסך:
blocks

 

 

 

 

הבלוקים מקלים על כתיבת תוכנה אמיתית:
אין צורך להקליד את הכל, בוחרים בלוקים ממאגר הנמצא על המסך.
הבלוקים "מזמינים" את הכותב להתחבר, מפני שאפשר לראות מה מתאים ומה לא.
למרות ההקלה והצבעוניות – מדובר על תוכנה של ממש: משתנים, לולאות, משפטי תנאי, פרוצדורות וכל השאר.
ב appinventor, הקוד הזה הופך בקלות לאפליקציה של ממש בקלות.
הילדים בחוג בו אני מלמד appinventor שונים אלה מאלה:
חלק מהילדים מצליח להתמודד עם לוגיקה מורכבת, וחלק משתמש בלוגיקה פשוטה יותר, ומתחבר יותר לצד היצירתי (צלילים, קולות, תמונות). אבל כולם נחשפים לחשיבה לוגית שונה מזו שבה הם נתקלים בבית הספר.

לסיום, המשפט של סטיב ג'ובס שנוהגים לצטט:

  “Everybody in this country should learn to program a computer,
   because it teaches you how to think”

הוא באמת אמר את זה (כפי שאפשר לראות).
למדו את ילדיכם לתכנת.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *